Club Autofun: Ford Puma

Ford Puma: titulní fotka
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Ohodnoťte toto auto - přihlaste se

rok výroby 1997
palivobenzin
počet válců4
počet ventilů na válec4
objem [cm3]1679
výkon [kW]92
kroutící moment [Nm]157
počet rychlostí5
převodovkamanuální
zrychlení 0-100 km/h [s]9,2
maximální rychlost [km/h]203
spotřeba [l/100km]7,4
průměr kol [palce]15
rozměr předních pneu195/50
rozměr zadních pneu195/50
pohon kolpřední
pohotovostní hmotnost [kg]1110
výkon a projev motoru: 9
Motor je pružný a silný. Chybí mi jen výraznější zvuk od výfuku.
řízení a řazení: 10
U Pumy jsem pochopil, co že je to ta zpětná vazba. Řazení by u 13 let starého auta mohlo být jen stěží lepší.
posaz, sedadla, volant: 8
Volant nemá chybu. Sedadla by mohla být Recaro :) a posaz by mohl být nižší.
brzdy: 6
Při sportovní jízdě vadnou, vzadu bubny. Zachraňuje to rychlý nástup a spoustu možností, jak je za celkem snesitelné peníze vylepšit.
podvozek: 10
O tom je Puma především, takže o mizerném komfortu tu psát nebudu :).
celková spokojenost: 10
Pečlivě vybrané první auto :)

Krátký popis vozu

Puma je mým prvním autem, které jsem vybíral asi rok. Nejprve jsem chtěl Alfu, a to buď model 145, 147 nebo GTV. Postupně jsem, ale musel všechny vyloučit z důvodu vyšších provozních nákladů a v případě 145 a 147 také z důvodu, že jsou to prostě „jen“ hatchbacky.

Chtěl jsem auto, které by mi dělalo radost, bylo krásné, dobře jezdilo a především bych ho byl schopný jako student provozovat.
Takže Alfy šly z kola ven a já svůj sen, nějakou vlastnit odložil na později. Další auto, o kterém jsem uvažoval, byla Mazda MX-5 NB. Málem jsem i jednu krásnou ve zlaté barvě koupil, ale tentokrát z důvodu vyšší pořizovací ceny si i „emikspětku“ nechávám v záloze :D.

Karoserie a lak

Karosérii Pumy navrhoval Ian Callum (Jaguar, Aston Martin) a má s Fiestou na jejíž platformě stojí společná pouze zrcátka. Vůz tak vypadá jedinečně. Líbí se mi především zadní část, kombinace oválného skla, zvednuté hrany víka kufru a čirých světlometů s krásnou grafikou je působivá. Připomíná mi Lotus.

Design Pumy je z doby, kdy Ford ještě navrhoval svoje vozy ve stylu New edge (Focus I), aktuálnímu kinetickému designu nějak nemůžu přijít na chuť.

Barva se jmenuje Medium steel blue a na Pumě je celkem vzácná.

Motor a převodovka

Motor s vcelku neobvyklým objemem 1.7 postavila Yamaha. Má slušnou dynamiku a jeho síla je znát už od nízkých otáček. V nízkých otáčkách o něm nevíte, občas hezky zabublá, už od středních otáček má auto slušnou akceleraci doprovázenou pěkným zvukem. Ve vyšších otáčkách má hluboký, krásný zvuk, od 4000 otáček vás sportovní zvuk motoru přinutí pevně sevřít volant a plně se soustředit na cestu před vámi.

Motor není nutné výrazně točit, naléhavý zvuk od 5000 otáček nezní, jako by si v těchto otáčkách motor zrovna liboval, žádná Honda to rozhodně není.

Převodovka má krátké, přesné dráhy a řadicí páka klade sportovní odpor. Na dálnici by to chtělo delší pětku (130 Km/h = 4000 ot./min.). Spojka je tuhá, ale není nijak kousavá, takže ani popojíždění ve městě není problém.

Interiér:

Interiér je převzatý z Fiesty, jiná jsou sedadla, která poskytují dobré vedení těla a jsou příjemně tuhá. V nabídce byla také kožená Recara, která vypadají nádherně a interiér s nimi poskočí o level výše. Jsou, ale bohužel raritou a jejich dokoupení by bylo příliš nákladné.

Dvojice zadních sedadel je pouze nouzová a i malý spolujezdec se na nich bude opírat hlavou o strop, přesto jsem často rád, že tam jsou.

Interiér se od Fiesty liší také hliníkovou hlavicí řadicí páky, která se skvěle drží a je fajn pocit, že podobnou najdete třeba v Murciélagu. Bohužel spousta majitelů jí vyměnila za nějakou s plameny, já měl štěstí.

Pumy jsou téměř vždy dobře vybavené, ta moje má vše v elektrice, včetně výškově stavitelného sedadla řidiče, klimu, vyhřívané čelní sklo a rádio s CD.

Podvozek a kola

Podvozek je...ehm...sportovní, auto se téměř nenaklání, a to žádným směrem (ani při akceleraci/deceleraci). Zatáčky vyloženě chcete projíždět ostře. Při pohledu na zadní tuhou nápravu si říkám, na co složité zavěšení kol, když tady funguje „jeden kus železa“ tak dobře...jenže...to se týká jen kvalitních silnic. Problém nastane, jakmile se dostanete na typicky českou silnici. Podvozek je opravdu tvrdý, nepodajný a to mluvím v kontextu sportovních aut.

Kola mají ideální rozměr, který autu sluší a obutí je za hubičku. O rozměrech mé zimní sady tu raději pomlčím :)...

Závěrem

Puma je výjmečným autem, byla zvolena autem roku 1997 v Top Gearu, Autocar ji zařadil do Hrdinů minulosti a ještě dnes v recenzích občas zahlédnu přirovnání k Pumě. A při tom se jedná o bezproblémové auto, levné na pořízení i provoz. To, že jí většina lidí považuje za přibližovadlo pro čtyřprocentní a neví, jaké má Puma osobité kouzlo, mě tak trochu zvráceně těší :).

Možná přeháním, ale Pum na českých silnicích ubývá a těch v originálním a zachovalém stavu je ještě méně. Už jen proto přistupuju k autu jako k budoucí raritě a hodlám ho dát do 100% kondice bez zbytečných úprav...


Diskuse k autu

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
0r0mLxoLm7DE wr1VRpLBAPkB 10.08.2015  03:33
XhSpOBIjft xPJVPJWK 26.08.2011  09:27
text Bohus RS 10.08.2010  14:46
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:






Navigace:


Přihlášení - Registrace »