Club Autofun: BMW Z3 M coupe

BMW Z3: titulní fotka
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Ohodnoťte toto auto - přihlaste se

rok výroby 2000
palivobenzin
počet válců6
počet ventilů na válec4
objem [cm3]3201
výkon [kW]236
kroutící moment [Nm]350
počet rychlostí5
převodovkamanuální
zrychlení 0-100 km/h [s]5,3
maximální rychlost [km/h]250
spotřeba [l/100km]12
průměr kol [palce]17
pohon kolzadní
celková spokojenost: 10

Krátký popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "yety".

K tomuhle autu jsem přišel trochu náhodou. Chtěl jsem koupit původně BMW 330i coupe a když to nevyšlo nabídl mi kamarád jestli nechci tohle. Vždycky jsem chtěl pohodlné velké rychlé kupé a nakonec jsem skončil v malém, nepohodlném kabrioletu s pevnou střechou. Jenže: nevěděl jsem co to je výkon přes 300 koní a už vůbec jsem nevěděl, co to je řídit auto, které bylo stvořené pro jízdu. Takže, když jsem to pak zkusil, začínal jsem tušit, že se ho asi jen tak nezbavím. Zapomeňte na BMW M3, tohle je prostě mnohem syrovější, nebezpečnější a nepohodlnější auto.

„Z3 coupé nepotřebuje mnoho slov. Jízda s ním hovoří za vše." Takto uvedl nový vůz Bernd Pischetsrieder, předseda představenstva BMW AG. S rozporuplnými reakcemi bylo v roce 1998 přesně 2 roky po uvedení roadsteru Z3 a verze M roadster uvedeno na trh BMW Z3 coupé a M coupé. Část veřejnosti jej milovala pro odvážný retro design, část jej odmítala a dávala mu různé přezdívky jako rozšlápnutá bota, žabička apod. Vnímání značky BMW veřejností bylo přece jen spíše přes klasické modely řady 3,5,7 a jejich verzí M3 a M5. Navíc si musíme uvědomit, že trh se znovu učil po více jak desetileté pauze malá kupé znovu milovat a to především díky Audi TT a Mercedesu SLK. BMW pak samozřejmě nechtělo zůstat pozadu. Čím si ale coupé absolutně získalo respekt, byly jeho nekompromisní jízdní vlastnosti a špičkový léta vyzkoušený motor z M3 E36. V tomto směru mělo papírově téměř srovnatelné výkony s Porsche 911 a to už rozhodně nemohl nikdo ignorovat.

Všechny Z3 se montovaly v americkém závodě ve Spartanburgu a nejinak to bylo i u coupé verze a její verze M. Právě u verze M se však pohonné jednotky pro změnu montovaly ručně v Německu a do USA se pak dovážely k usazení. Naštěstí pro nás se do Evropy dovážela silnější z obou verzí M a to konkrétně s motorem 3,2 litru o výkonu 321 koní (později 325 koní), zatímco pro americký trh byla určena verze s výkonem „pouhých“ 240 koní. Proč tomu tak bylo se mi bohužel nepodařilo zjistit. Cena M coupé nebyla nijak malá a dosahovala tehdy výše téměř 2 mil. korun. Když uvážíme, že například v Německu, za celou dobu prodeje bylo prodáno pouze něco přes 6 tisíc verzí Z3 coupé, tak je jasné, že M coupé je poměrně exkluzivní záležitostí.

Vůz vychází přímo z roadsteru Z3 a je zajímavé, že coupé je těžší nežli roadster, ačkoliv tomu normálně bývá naopak. Stalo se to především díky kritice tuhosti karoserie roadsteru, který se v zatáčkách dost kroutil a tak konstruktéři v podstatě přidali střechu, kterou tuhost více než 2x zvýšili, ale váha tím pádem vzrostla. M coupé váží 1490 kg a to rozhodně na velikost auta není málo. Rozložení hmotnosti je pak ideální 50:50 mezi přední a zadní nápravu.

Pohonnou jednotku tvoří starý známý 6-ti válec, který byl přímo převzatý z M3 a pohání tradičně zadní nápravu. Převodovka je 5-ti stupňová, 6-ti stupňová se sem tehdy ještě kvůli prostoru nevešla. Verze M byly osazovány samosvorným diferenciálem s 25% svorností. Stabilizační systém DSC byl přidáván až koncem roku 2000 a proto auto nabízí celkem čisté jízdní zážitky bez jakýchkoliv pomocníků, samozřejmě se všemi nároky na řidiče.

Vzhled již dnes působí jinak než před 10 lety a díky exkluzivitě coupé s ním i dnes upoutáte hodně pozornosti. Mně osobně se líbí nejvíce právě zadní část s roztáhlými boky a čtyřmi koncovkami výfuků. Každopádně auto vynikne mnohem více při setkání naživo než z obrázků.

Pojďme ale dovnitř. Ve 2-sedadlové kabině není rozhodně místa nazbyt. Místa je stejně jako v roadsteru, navíc postavy vyšší než 185 cm už mohou brnkat hlavou o strop. Coupé má alespoň celkem použitelný kufr, kde jeho základní hodnota činí 210 litrů, ale když jej zaplníte až po strop, máte k dispozici až 400 litrů, což je třeba v porovnání s Porsche opravdu slušné. Výbava je poměrně strohá, možné bylo objednat elektricky ovládaná a vyhřívaná sedadla (bez paměti), manuální klimatizaci, kůži nappa a audiosystém Harman/Kardon s CD měničem. Zkrátka jak se na čistě sportovní auto sluší.

A jak se v něm jezdí? Usednete asi 30 cm před zadní kola a obejmou Vás dobře tvarovaná sedadla, která Vás příjemně drží, ale na druhou stranu poskytují slušný komfort. Volant nastavit nelze a tak je nutné nastavit vše na sedačce. Výhled z auta přes ohromně dlouhou kapotu je poměrně malý a je si na něj potřeba zvyknout, nicméně po čase s tím nemám žádné problémy. Nastavíte zpětná zrcátka, která mají asi nejhlasitější motorky na světě a můžete vyrazit. Rozhodování jestli zapnout nebo vypnout stabilizaci máte jednoduché, žádná zde totiž není. Nastartujete a brzy pochopíte, že 1. převodový stupeň je určen čistě k efektním rozjezdům rovnou do smyku. Motor táhne od cca 2.000 otáček a nepustí vás až do 7.500. Rykot mezi 5.000 a 7.500 Vás bude bavit asi nejvíc a stejně tak Vaši nádrž. Zrychlení na 0-100 zvládnete za 5,3 sekundy. Auto jde krásně do driftu a jde velice dobře ovládat plynem, asi nejlépe to poznáte na videu. Podvozek je poměrně tvrdý a absolutně jej nelze srovnávat s M3. Sedíte podstatně níž a přejezd přes nerovnosti je zatraceně cítit. Na autě jsou 17“ palcová kola a o větších asi v Čechách ani přemýšlet nebudete. Řízení je velice citlivé, vazba od volantu skvělá a řidičský zážitek je na dobré cestě výborný. Jakmile ale budete na děravé okresce, budete možná schopni s méně citlivým autem jet rychleji, protože odskoky a poskakování, které provázejí jízdu s M coupé, v méně citlivém autě prostě neucítíte. Vemte ale M coupé na okruh, kde se cítí náramně a spoustu aut absolutně degradujete. Na okruhu se s ní dají jezdit stejné časy jako s M3 E46 a ani Porsche 911 996 Vám neujede. Nissan Z350 je pak bombónek, který s chutí zakousnete. Sériové brzdy bohužel nejsou nic moc a poměrně rychle se unaví a tak mnoho M coupé má brzdy jiné a ani tato není výjimkou. Spotřeba se pohybuje mezi 12-13 litry, což není na daný výkon zas až tak moc, na okruhu to je samozřejmě úplně jinak.

Dnes už je samozřejmě i M coupé překonáno, na trhu je již nový model Z4 M coupé a i další automobilky už mají nové modely. Nicméně Nissan Z350 Vás nedostane, nové Audi TT a Porsche Cayman S nemá dostatečný výkon a ani současná generace M3 Vám neujede. Takže i v současnosti má Z3 M coupe co říct, navíc se dá dnes koupit za poměrně slušné peníze a to na rozšlápnutou botu nezní tak špatně, ne?

Karoserie a lak

Bezvadný motor, podvozek, skvělé řízení, ohromně zábavy.
Zadní náhon - s předokolkou budete na rozjezdu vždy hrabat. Kufr 410 l(žádný velikán ale pořád větší než fabie když nesklopíte sedačky). Na daný druh auta super spotřeba, město cca 13 dálky cca 12 litrů při jakékoliv jízdě. Starší za cenu vybavené Fabie 1,9 Tdi. Nikdo Vás nepřehlédne

Motor a převodovka

Dražší provozní náklady - gumy,kotouče,destičky,oleje. Pouze 2 sedadla. Pro někoho méně prostoru. Uvnitř neodvezete lyže ani kolo. Spotřeba. Tvrdý podvozek do města. Nadávky od přítelkyně za necitlivou jízdu :)

Interiér:

Měnilo se uchycení zadních tlumičů (klasika E36), nic drahého, zajímavé ale je jak rychle tyhle neduhy odhalíte na českých silnicích. Měnil se též zámek na kufru a už potřetí (po opakovaných návštěvách servisu) na mě začínává poblikávat kontrolka airbagu (už mě to trochu štve). Jinak zatím po 14000km v pohodě, ale určitě budu psát dál.

Brzdy

Vzhledem ke starším kotoučům, které bylo potřeba vyměnit, tak dávám do auta v současnosti lepší brzdy, které něco vydrží i na okruhu. Nechce se mi měnit kola na 18 protože bych v tom asi nevydržel jezdit, maximálně si jedny pořídím čistě na okruh. Dopředu dávám 8-pístkové brzdy D2, kotouče 330 mm tak později napíšu zkušenosti.
VIDEO
Občas to zkusím vyměnit, bohužel jich sem nejde dát víc.

Novinky

13.8.2007
Výše uvedené problikávání kontrolky airbagu nakonec po několika resetech přes diagnostiku ustalo. Občas na mě pak problikla při překonání 100km/h, poté zase zhasla, pak se to objevovalo když jsem jel přes 200km/h. Takže čekám, že příště to na mě začne blikat až pojedu 300km/h :). Jestli tomu někdo nerozumíte tak já už vůbec, ale každé auto má tak trochu svojí duši.
10.8.2007
Brzdy. Po 4 měsících provozu nových brzd D2 mohu říct, že jsem docela spokojený. Pro normální provoz na silnicích je asi není potřeba tolik komentovat, jelikož stačily i brzdy originální, ale pro ježdění na okruh byla nutná výměna. Na okruhu jsem byl s nimi zatím 5x - 4x cca hodinu a 1x 2 hodiny. Za celou dobu se mi jen jedinkrát stalo, že bych je prošlápl, jinak vždy brzdily po celou dobu naprosto spolehlivě a účinek byl stejný na začátku jako na konci. Nástup je dost rychlý, přesto je lze docela dávkovat (takže pro normální provoz to ujde) a brzdit jde opravdu na plno, což na okruhu zatraceně oceníte. O spotřebě destiček asi nemá cenu mluvit, přední jsem zatím měnil 1x, zadní 2x. Přikládám fotku, v budoucnu přidám nějakou lepší.

Novinky

13.8.2007
Výše uvedené problikávání kontrolky airbagu nakonec po několika resetech přes diagnostiku ustalo. Občas na mě pak problikla při překonání 100km/h, poté zase zhasla, pak se to objevovalo když jsem jel přes 200km/h. Takže čekám, že příště to na mě začne blikat až pojedu 300km/h :). Jestli tomu někdo nerozumíte tak já už vůbec, ale každé auto má tak trochu svojí duši.
10.8.2007
Brzdy. Po 4 měsících provozu nových brzd D2 mohu říct, že jsem docela spokojený. Pro normální provoz na silnicích je asi není potřeba tolik komentovat, jelikož stačily i brzdy originální, ale pro ježdění na okruh byla nutná výměna. Na okruhu jsem byl s nimi zatím 5x - 4x cca hodinu a 1x 2 hodiny. Za celou dobu se mi jen jedinkrát stalo, že bych je prošlápl, jinak vždy brzdily po celou dobu naprosto spolehlivě a účinek byl stejný na začátku jako na konci. Nástup je dost rychlý, přesto je lze docela dávkovat (takže pro normální provoz to ujde) a brzdit jde opravdu na plno, což na okruhu zatraceně oceníte. O spotřebě destiček asi nemá cenu mluvit, přední jsem zatím měnil 1x, zadní 2x. Přikládám fotku, v budoucnu přidám nějakou lepší.

Diskuse k autu

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
EaotKK3yU5 xxzXIlG9 28.04.  00:20
V1eBJrOG1eK JZ4bc3Xh2CU 26.04.  01:44
7aJ8x1syq2n jXnqH3FFHN 24.04.  19:09
A8MBRTDiy 20ryNmQUX3T 18.08.2015  00:57
rp98yR4Hj UQ0qOr5GzIQK 10.08.2015  07:59
DXnHbegsslPqWO IHxLEqWy 06.11.2011  03:07
AFcFBxFAb eHIbmwUWWVp 04.11.2011  03:16
opIPVXUsPLwAKzmhq b0SamueL0b 10.09.2011  09:49
OeViwxhK Eyssvsny 11.01.2011  12:40
qIfKLulHkQIebcx Clifmuoa 10.01.2011  15:34
Re: andělský oči (angel eyes) Sten94 23.08.2010  21:52
andělský oči (angel eyes) Sten94 23.08.2010  21:49
Re: Dotaz RobertH 17.04.2009  08:42
Kontrolka airbagu RobertH 17.04.2009  08:36
krása fuzzy 05.01.2009  12:50
STrPMKBPEuEfR jeLyHYRyQnFw 13.09.2008  15:24
Dotaz Buli 14.05.2008  11:11
To dada.zak %yety 05.05.2008  08:18
ZcgXDrZL GpbHFjshnsEK 07.04.2008  10:36
GhYZWfmTSiN LvZJesEgfjgERfd 19.03.2008  17:52
Čau %FRPE CUPRA 16.03.2008  15:10
drifty... dotaz %dada.zak 16.03.2008  10:38
Re: Díky %dada.zak 03.03.2008  15:00
Díky %yety 02.03.2008  20:19
Z3 M Coupé :-) %dada.zak 22.02.2008  10:07
z3 (M) coupe co víc ? robert hk 02.01.2008  21:05
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:






Navigace:


Přihlášení - Registrace »