Club Autofun: Citroën BX 1.9 Gti 16v

Citroën BX: titulní fotka
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Ohodnoťte toto auto - přihlaste se

rok výroby 1989
palivobenzin
počet válců4
počet ventilů na válec4
objem [cm3]1905
výkon [kW]108
kroutící moment [Nm]170
počet rychlostí5
převodovkamanuální
zrychlení 0-100 km/h [s]7,9
maximální rychlost [km/h]230
spotřeba [l/100km]9
průměr kol [palce]14 / 15
pohon kolpřední
celková spokojenost: 9
Uz neni nejmladsi, ale porad dokaze potesit a povozit

Krátký popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Darja".

INTRO....
BX je velmi rozporuplné auto, někomu se líbí, někdo jej považuje za obludnou krabici. Někdy mám pocit, že nedokáže vyvolat neutrální emoce.
Koncept BXa byl popsán jako půl cesty mezi uměním pro umění samotné a ultra banálním stylem. Interiér je vzdušný, máte jak dobrý výhled, tak pocit prostoru okolo sebe. Sedačky příjemné, na delší cestování moc měkké. Verze 16v má sedáky anatomické s polohovatelnými bočnicemi od firmy Recaro, ty jsou trošku tvrdší. Na zadních sedácích má člověk s 1.9m už trochu problém s hlavou, verze se střešním oknem mají o pár mm níže strop, na nohy je místa dostatek.
Ovládací prvky u dvojkové verze jsou už běžného rázu, klasické páčky, budíky s ručičkami, kdo zná jedničkové BX, je uchvácen futuristickým zjevem otočných budíků.
16v verze je oplastovaná, již v sérii obdařena hliníkovýma kolama, má budíky na tlak a teplotu oleje.
Motor potěší svoji pružností, 108kw slusně rozhýbe 1060Kg těžké vozítko, má příjemný zvuk a je trochu neposedný, což někdy láká k projížďce :-) I v dnešní době tenhle N/A motor dokáže naklepat šunky současné produkci.

Kapitolou sama pro sebe je hydraulický systém.
Hydraulickou soustavu dělíme do třech skupin, jimiž jsou Vysokotlaký okruh, Hydropneumatické odpružení kol a Hydraulický brzdový systém. Hydropneumatické pružení bylo kombinované s předními vzpěrami MacPherson a záruka byla 2 roky anebo 100000 km. Servisní intervaly byly každých 10000 km, což bylo na tu dobu pro každého výrobce neobvyklé, tím spíše pro Citroën. Mít BX takový servis, jako bylo žádáno, nesetkáme se s pomluvami a bláznivými pověrami okolo hydrauliky.
Hydraulická soustava je naplněná zelenou hydraulickou kapalinou na minerální bázi s označením LHM (Liquide Hydraulique Mineral). LHM má podobné vlastnosti jako motorové oleje, a i přes některé názory ohledně šetření, nikdy bych tam nenalila OTHP.. Tlakové zásobníky, takzvané "koule":-) tlumí pomocí membrány a dusíku, který je v druhé polovině koule. Princip velmi jednoduchý, a pokud se o auto staráte jak se má, není ani finančně náročný.


MOJE....

Prvni dojmy z meho prvniho bx byly naprosto pozitivni. Jednalo se o 1.6 Tzi z roku 1991. Mekke uzasne auticko se skvelou spotrebou a neuveritelne pohodlnym ovladanim, coz jsem jako zena uvitala. urpimne receno, zazrala jsem se do teto znacky. A kdyz se stanete takovym fandou, koukate po tom TOP modelu, co se vyrabel. Samozrejme, kdyby finance dovolily, mame v garazi 4TC, silnicni verzi ralley verze :-D Viz video.
TOP modelem byla motorizace GTi v rozvodem DOHC. Ve sve dobe slavil uspech jako sportovneji ladeny rodinny vuz, modely mely v zakladu ABS, elektricke okna, zrcatka, hlinikova kola a spojlery.
Z barazu bych si auto nikdy nekoupila, a tak jsme hledali inzeraty vsude, kde se dalo. Modelu 1.9 Gti 16v se vyrobilo 15000 z celkove produkce BX, ktera je pres 2 miliony. Takze preci jenom je to trochu jehla v kupce sena. Nakonec jsem nasla inzerat na bile 16v, sice rocnik 1989, touzila jsem po novejsim, ale i tak jsme se za nim vydali.
Auticko vypadalo zachovale, motor mel pekny zvuk, po projizdce jsme byli tez spokojeni a tim se specetil jeho osud. A tak v roce 2004 se Snehura dostala k nam do rodiny. Mela par musek na sve krase, tak se vymenily naplne, filtry a zacalo se dekontaminovat :-D Zadni sedacky trochu pachly od psa a trochu byly chlupate:-D Prevodovka mela spatny synchron mezi 3 a 4, a tak jsme ji vymenili. Ostatne to byl zazitek, zacali jsme v sobotu rano a koncili jsme v nedeli ve 4 rano :-D Ani nevim kolikrat jsme prevodovku nasadili a zjistili jsme, ze radi 1 2 3 4 a petka a zpatecka proste neni :-D a tak zase znova.
Hodne lidi se boji hydrauliky. Ja jsem nikdy s tim problem nemela. Clovek nesmi zanedbavat chvile, kdy si auto zacne rikat o servis. Casto puchri gumove hadice, treba system vratek hydrauliky, kteremu se rika pavouk, neb tak vypada, ma hromadu nozicek a je to pekna potvora, nekdy zacne tect. Vymena pavouka je trochu gynekologicka zalezitost, novy stoji pres 2000Kc, ale kdyz jej vymenite namisto lepenkovych oprav, uz na nej do konce zivota BX nesahnete. Stejne tak jako hydraulicke trubky. Originaly rezly, ted koupite bud trubky poplastovane a nebo medene a je po problemu. O koulich jsem se jiz rozepsala v novinkach o aute. Aby to vsechno nevypadalo jako prochazka ruzovm sadem, jsou tu i drazsi a tezsi problemy hydrauliky. Takove hydraulicke cerpadlo. Neznam BX, kteremu by uz cerpadlo v zatahu "nechrastilo", ale pokud dava dost tlaku, neni tak dulezite se tim zaobirat (na dotaz jednoho rejpala, proc jeste nemam nove jsm odpovedela, ze se uprimne bojim zeptat v citroenu, kolik to nove stoji :-D ). Dalsi veci, co neni nesmrtelna, je brzdovy valec. Jeho netesnost se projevuje sycenim pri seslapnuti brzdoveho pedalu, a take diky nemu auto rychleji pada k zemi, a kdyz seslapnete pedal a ozyvaji se zvuky jako syceni hadu a presne ten zvuk jako kdyz slapnete presne do toho :-D, tak je cas jej vymenit:-D Ale i pres nekdy zoufaly stav hydrauliky BX porad vyborne brzdi. 4 kotoucove brzdy u Gti 16v v predu i vzduchem chlazene, udelaji svou praci velmi dobre. Jsou jedovate, maji okamzity nastup. Kdo nezna brzdy BX, tak si pri prvni projizdce uzije prekvapko:-) A zase naopak, kdyz jsem si pujcila fabii, po roce jezdeni v BX jsem dupla na konvecni brzdovy pedal a auto porad jelo. Ted si reknete "zenska za volantem", ale trochu me to vydesilo, ze auto brzdi, jsem pocitila pri 3/4 seslapnuteho pedalu. U bx je nastup okamzity, jen co polechtate pedal:-)

Take me prekvapil interier u BX. Ac zpracovani jsem uz napsala do slabych stranek, neda se mu uprit vzdusnost. Kdo citroena mel, vi, o cem mluvim. V aute nejste utopeni, mate dobry vyhled, coz v sedackach, ktere nejsou vyskove stavitelne jsem ocenila i ja s 160cm vysky :-). I kdyz BX nepatri mezi velka auta, mate pocit, ze je kolem vas toli prostoru, ze by se dala cvicit spartakiada. Samozrejme vsechno ma sve odcamcad pocamcad. Zkousela jsem do BX nacpat meho dvoumetroveho znameno v ramci testovani prostornosti. Nasoukal se, vesel se i ridit mohl, mel malo prostoru na nohy a strop byl jen tak tak. Vsak take nic neni dokonale;-)
Moje pristrojovka je uz konvecni, klasicke rucicky a ciferniky. navic mame teplotu vody, teplotu oleje a tlak oleje.
Rozmisteni vsech cudliku a pacek ma BX sikovne kolem volantu, i kratsi prstiky dokazou zmackout potrebny cudlik bez pousteni volantu. Mam totiz srovnani v rozmisteni cudlu u C5. Vsechno je u C5 supr, packy, tempomat, ovladani radia, na vsechno se dobre dosahne. Jen vystrazne jsou daleko. A protoze patrim mezi ty divne lidi, co bliknou vystraznymi, kdyz je nekdo pusti, ci projevi dobrou vuli na silnici, vyuzivam tohle cudlitko casto. V bx stacilo natahnout prostrednicek a bylo, v C5tce smatram daleko daleko od volantu. Je to NEUVERITELNA drobnost, ale verte, ze potesi, kdyz je cudlik nadosah :-)
Take ma BX lepsi nez prumerny pocet odkladacich prostoru. Cely interier se da vyuzit :-) Vsak kazdy mame mobila, penezenku, klice piti, zvykacky, drobne mince, krabicky cigaret, zapalovace a tohle vsechno si pekne rozmistite tak, aby to bylo po ruce a zaroven v zatackach nelitalo po aute. Zase srovnani s C5, kde chytam rapl, kdyz si nemam kam dat penezenku (leda do spolujezdcova kastliku, kam ale nedosahnu, neb jsem prtava), mobilni telefon (musel se koupit drzak na mobila, ac mi prijde, ze to interier hyzdi), klice zase leda nacpat do nejakeho kastliku, kde je 100% zapomenete a piti? To nedate nikam. Protoze fastfoodove drzacky (ac esteticky humus, tak prakticke) na okno dat nejdou a nadyzajnovany ergonomicky vysouvaci drzacek na napoje od kolegu francouzu je pekne na prd, neb do nej nedate nic vetsiho nez kaficko z automatu. A kolik z nas v aute pije ta mala hnusna kaficka z masin, ze? V faceliftove C5 uz jsou mista na napoje, budiz jim tedy odpusteno.
Co me trosicku vadi u BX je umisteni autoradia. Je nizoucko, treba DVDcko s LCD by tam bylo na nic. U novych aut je ovladaci konzole na stredovem panelu a tudiz i lepe dostupna.
Jeste jednim minusem je latka na stropnici. 99% majitelu BX ani nevi, jakou barvu stropnice ma. Je sediva a z odporneho materialu (mozna silne subjektivni pocit), po dvou letech jsem stropnici vymontovala, servala latku a nalepila stribrnou alcantru. Ted ma peknou barvu a je prijemna na dotyk :-D Zase dalsi z detailu, co proste to auto trochu zprijemni.
Sedacky jsou v BX nekolikery. V modelu, ktery predstavuji ja, jsou anatomicke s polohovatelnym bocnim vedenim. Jsou od firmy Recaro, ac znak na nich neni vysit. Coz je trosku skoda ;-) Jsou tvrdsi, pekne drzi telo v zatackach a originalni calouneni tez neni k zahozeni, tmave modra s prouzky. Za priplatek se davalo i vyhrivani.

Jizdni vlastnosti se daji tezko popsat. Muzu vam popsat do posledniho chlupu mikroplysove sedaky, ale jizda se musi zazit.
Auto dobre drzi stopu i pres mekci podvozek a vetsich naklonu nez treba ma nemecky koncern. Tahle verze BX je uz v serii tvrdsi, mene houpe, neni to klasicka citroenovska houpacka, ale porad citite, ze je to neco jineho nez ty stocene draty. O brzdach jsem jiz psala a o motoru napisumpozdeji, az bude trohu vice casu, vsak je to velka kapitola.


Jinak bych chtěla podotknout, že já jsem fanda, ne jen uživatel. Dříve bylo BX hooodně muziky za málo peněz, dnes je vetšina BX zubožená a mazlí si ho opravdu jen fandové. Je smutné, že druhý nejprodávanější citroen končí takhle....

Karoserie a lak

Podrobne jsem se rozepsala v popisu auta, tu je spis jednoduchy prehled, co se da cekat:


Motoru se dá bez studu říci francouzská pila.
Pohodlí odpružení s možností i trvdšího podvozku pro sportovnejší jízdu či měkkčích koulí.
Stálá světlá výška
Dobrá průchodnost obtížným terénem díky terénní poloze
Vzdušný interiér
Pozinkovaná karoserie
Na svuj vek i slusna vybava

Motor a převodovka

Díky špatnému servisu (mnohdy nulovému) otřesný stav hydraulického systému.
Vrzání interiéru
Nešikovné dílenské zpracování plastů
Zadní ramena

Interiér:

Co nezvládnem doma, s tím jezdíme do servisu Holetín. Mám jistotu, že zdejší pán je šikovný, poctivý a citroeny dělá už dloho. U jiných servisů mám zkušenost s fušérstvím.

tuning :-)

Citroeni jsou auta co se obecne malo tuni. BX je auto, co se vubec netuni. A kdyz uz to chcete zkusit a dosahnout neceho, co nebude vypadat jako adept do galerie tuzingu, pripravite si cestu po sklenenych strepech a zhavych uhlicich.
Na bx prakticky neexistuje jediny tuningovy kousek. Zadna cira optika, zadne spojlery (az na jeden od ceskeho vyrobce), zadne doplnky primo na BX. Vsechno musite samodomo a nebo na zakazku. Za zminku stoji muj dobry pritel s prezdivkou instalater www.diopan.cz/citroenbx , ktery se do toho pustil a udelal exterierovou kopii zavodni verze. A aby se nereklo, ze pod kapotou je fuj, stvoril raritku BX 16v 4x4.
Bohuzel nejsem zkusena v laminovani, svareni, takze moje upravy se pohybovaly v rozmezi domaci dilnicky :-) Zatmeleni list na naraznicich (vim, neprakticke, ale me se to libi), prodlouzeni narazniku, calouneni et cetera. Kdo nevi, jak moje auto vypadalo v roce 2004, bude si myslet, ze finalni verze je jen opecovanana serie :-) Zdani mate :-)
Motory tuning je tez kapitolka sama pro sebe, protoze tento motor je jedna velka neznama, sehnat nejakou dokumentaci, hodnoty, je temer nemozne. Ale i presto se snazime neco poresit i pod kapotou, jen to neni tolik videt a trvato daleko dele :-)

Kola 15"
kotouče ate power disk, desky ate
přečalounený interiér-hovězina a alcantra
momo řadička
bílá perleť se trpytkama
filtr green
programovatelná ECU MS
WB lambda s budikem
upraveny přední a zadní nárazník a ještě pár věcí.. tohle snad stači :-)

Novinky

8.11.2007
Tak BXatko se ani neprezulo, zazimujeme a strcime do garaze. Takze chvilicku nebudeme aktualizovat :-)
Behem par tydnu pridam fotografie noveho motoru, ktery pro BX ceka. to bude takove hrani si pres zimu :-)
23.10.2007
Tak v nedeli jedeme na reklamaci laku. Par chyb a trochu jiny odstin narazniku.... achjo... co si clovek neudela, to nema... a Az se vratime z lakovny, tak zazimujeme a budeme spinkat v garazi :-) Na tezkou praci mame sestricku C5 :-D
10.10.2007
Doplnila jsem obrazek koule. Neni na skodu predstavit si, jak to vlastne funguje. Uz jsem se setkala s nazory, ze "jezdim na vzduchovych mesich".
horni cast koule je naplnena inertnim plynem (dusikem)(400cm3) a v druhe casti je LHM. A mezi nimi je membrana.
4 koule funguji jako tlumice, 5. koule je akumulacni=zasobnik tlaku. Kazda ze 4 tlakovych kouli umistenych na pistnicich obsahuje tlumici ventilky, jejichz prumer je podle umisteni koule. Na stavu kouli tj. tlaku dusiku zavisi jak auto houpe. Kouli je vice druhu, ja mam ty trvdsi, co se pouzivaji do modelu Gti a Gti 16v. Cim vyssi je tlak dusiku, tim auto houpe mekceji.
Koule se daji repasovat, cena je prijatelna pohybuje se od 200Kc za kouli, daji se take koupit nove, tlumici okolo 1000Kc a centralni je o neco drazsi. Ja postupne menim koule za nove a nemyslim si, ze je to vyhazovani penez, s dofukem nemam dobrou zkusenost ( jsou i taci, kteri si dofuk nemuzou vynachvalit, asi jde o to, v jakem stavu je membrana, jestli nepropousti a to tom, jak moc chcete do auta investovat).
Udrzba hydrauliky neni jinak slozita, jen diky spatnemu stavu aut, ze pocatecni invetsice vyssi. Ale to vse se casem vrati nejen na pohodli.. :-)

Novinky

8.11.2007
Tak BXatko se ani neprezulo, zazimujeme a strcime do garaze. Takze chvilicku nebudeme aktualizovat :-)
Behem par tydnu pridam fotografie noveho motoru, ktery pro BX ceka. to bude takove hrani si pres zimu :-)
23.10.2007
Tak v nedeli jedeme na reklamaci laku. Par chyb a trochu jiny odstin narazniku.... achjo... co si clovek neudela, to nema... a Az se vratime z lakovny, tak zazimujeme a budeme spinkat v garazi :-) Na tezkou praci mame sestricku C5 :-D
10.10.2007
Doplnila jsem obrazek koule. Neni na skodu predstavit si, jak to vlastne funguje. Uz jsem se setkala s nazory, ze "jezdim na vzduchovych mesich".
horni cast koule je naplnena inertnim plynem (dusikem)(400cm3) a v druhe casti je LHM. A mezi nimi je membrana.
4 koule funguji jako tlumice, 5. koule je akumulacni=zasobnik tlaku. Kazda ze 4 tlakovych kouli umistenych na pistnicich obsahuje tlumici ventilky, jejichz prumer je podle umisteni koule. Na stavu kouli tj. tlaku dusiku zavisi jak auto houpe. Kouli je vice druhu, ja mam ty trvdsi, co se pouzivaji do modelu Gti a Gti 16v. Cim vyssi je tlak dusiku, tim auto houpe mekceji.
Koule se daji repasovat, cena je prijatelna pohybuje se od 200Kc za kouli, daji se take koupit nove, tlumici okolo 1000Kc a centralni je o neco drazsi. Ja postupne menim koule za nove a nemyslim si, ze je to vyhazovani penez, s dofukem nemam dobrou zkusenost ( jsou i taci, kteri si dofuk nemuzou vynachvalit, asi jde o to, v jakem stavu je membrana, jestli nepropousti a to tom, jak moc chcete do auta investovat).
Udrzba hydrauliky neni jinak slozita, jen diky spatnemu stavu aut, ze pocatecni invetsice vyssi. Ale to vse se casem vrati nejen na pohodli.. :-)

Diskuse k autu

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
fybBwDYcnd zOdgHAmWHojJEdE 01.09.2012  10:38
vccMNoiB rcVXZAkPuxgWM 29.08.2012  20:04
Lukysek %Peugeot 207 RC 23.09.2009  20:28
BX 1,9 GTI Ben82 14.05.2009  03:46
je to tak Opísek 19.10.2008  21:00
uuGCaklCjyeoFBgRB zNVBMwQtsMSYVnw 13.09.2008  14:47
Souhlas Karel Krásný 11.08.2008  23:57
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:






Navigace:


Přihlášení - Registrace »