Club Autofun: Lotus Esprit V8

Lotus Esprit: titulní fotka
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Ohodnoťte toto auto - přihlaste se

rok výroby 2000
palivobenzin
počet válců8
počet ventilů na válec4
objem [cm3]3506
výkon [kW]260
kroutící moment [Nm]400
počet rychlostí5
převodovkamanuální
zrychlení 0-100 km/h [s]4,9
maximální rychlost [km/h]282
spotřeba [l/100km]13,3
průměr kol [palce]17
rozměr předních pneu235/40
rozměr zadních pneu285/35
pohon kolzadní
pohotovostní hmotnost [kg]1325
celková spokojenost: 10

Krátký popis vozu

První seznámení se značkou a typem u mě opět proběhlo - jak jinak než prostřednictvím angličáku.

RETRO, dějství první:
V mé sbírce se usídlil bílý Lotus Elite a pak něco opět bílého, co jsem ve svých dovršených pěti letech věku považoval za křížence auta a letadla. Elite při dětských hrách určitě nepatřil mezi oblíbence, měl jsem jiné favority... Ale to druhé bílé auto, to byla jiná... Neúprosná a přímočará dětská logika velela: "Má to přeci křídla, takže to musí lítat..." A bylo vymalováno, měl jsem jasno a bílé autíčko se jménem "Nula nula pistol" bylo hrdinou dětských her, který kromě toho že umí pekelně rychle jezdit (a to tak že ho nedohoní ani Porsche "Kojak Police" s modrým majákem), umí také létat a všem mistrně nastraženým léčkám smečky policejních aut (pod velením Porsche "Kojak" To je přeci jasný ne...? Jak jste jen mohli pochybovat!), uletí když jde opravdu "do tuhého".

Teprve později jsem zjistil, že "nula nula pistol" není supermoderní kříženec auta a letadla, ale neméně bizardní kombinace auta a ... světe drž se... ponorky. To byla rána! Dále došlo posléze k poznání, že jméno auta není nula nula pistol, jak jsem se "oprávněně" domníval (dyk to má napsáno na podvozku ne?), ale že je to stylizované logo agenta britské tajné služby s povolením zabíjet. Ano, pažbu zbraně se závěrem v logu reprezentuje číslice sedum.

Film "The spy who loved me" jsem viděl o pěknou řádku let později. Takže zpět... křídla nejsou křídla letadla, ale hloubková kormidla ponorky. Auto se jmenuje Lotus Esprit a patřilo Bondovi... Jamesu Bondovi. Ano, to je ten chlápek co stále pije Martini s vodkou, dostane každou ženskou co si usmyslí a ještě ho není možné zabít... Taky ho znáte?

Jak běžel čas a já vyrůstal, na malé kovové autíčko/ponorku se nějak zapomělo a pak ho zdědil s krabicí všech mých aut o deset let mladší bratr. Osud malého bílého Espritu je dnes neznámý.

RETRO, dějství druhé
Po bulváru v LA si to šine, nic moc rychle, za strašných zvuků tvrdě zkoušené převodovky, bílé sportovní auto Lotus Esprit. Zastaví u chodníku na Hollywood bulváru, protože jeho řidič evidentně zabloudil a neví kudy kam. Okamžitě se stává předmětem zájmu krásné dívky (co na tom, že je to prostitutka, fakt je hezká a má skvělou postavu ne?), která řidiči nabídne své služby... Znáte?
Já taky... Zkuste potom patnáctiletému klukovi vysvětlit, že tohle auto prostě nepotřebuje! :-)

RETRO, dějství třetí
Detektiv Nick Curran sleduje dům, který patří slečně Catherine Tramell, mimochodem podezřelé z brutální vraždy bývalého rockera... (co na tom, stejně je vražedně krásná!). Z vrat domu vyjíždí černý Esprit a vydává se klikatou cestou z vily na pobřeží do města... taky znáte?
Zkuste tedy potom prosím, vysvětlit devatenáctiletému klukovi, proč ty nejhezčí auta řídí ty nejkrásněší, zjevně perverzní (v tom nejlepším slova smyslu, tedy až na tu krev...), feministické vražedkyně na světě. A že zatím nemůže mít ani tu ženu, natož takovéhle auto... Frustrující!

ESPRIT... Lotus Esprit...
Takže shrnutí několika málo důvodů proč tohle auto musíte mít:
1. Jezdí v něm charismatičtí pijáci dobrého alkoholu, kuřáci doutníků, nenapravitelní svůdci žen a fanatičtí obdivovatelé ženské krásy.
2. Na ulici je středem pozornosti nejen krásných žen, které jsou ochotny zdarma s vámi strávit nejednu noc na hotelu.
3. V případě že vás některá z nich stylově zavraždí sekáčkem na led, samozřejmě až po souloži století, vcelku v pohodě s ním odjede, aniž by ho v první zatáčce rozštípala na třísky :-)

S věkem naštěstí přišla i možnost slušné obživy a nastal den, kdy jsem si i takovouto hračku mohl dovolit. Prvním impulsem pro reinkarnaci dávného dětského snu o vlastnictví supersportu (ruku na srdce přátelé..., kdo ho neměl?) bylo testování Audi R8, která byla vypůjčena od dealera. Doba strávená za jejím řízením definitivně formovala požadavky na tento, pro mnohé nesmyslný, a ryze zcela nepraktický druhu vozu. R8 se mi sice líbila, ale nebylo to pořád jaksi ono. Jsem spíše na starší auta a legendy své doby, a AUDI mi přišla až příliš dokonalá, taky proti ní hrál fakt, že si jí může pořídit každý z nás, kdo položí na stůl příslušný finanční obnos. Ze stejného důvodu bylo zavrženo Lambo (tedy prozatímně...) jednou si ho stejně pořídím...

Po zvážení všech argumentů, zejména toho, že takové auto vážně potřebuji, jsem se rozhodl pro ESPRIT. Volba nebyla náhodná, to auto se mi prostě moc líbilo, je jich málo, je to charismatický supersport na ježdění s fantastickými jízdními výkony, a který si na nic nehraje. Je lehký, skvěle ovladatelný a není na něm nic zbytečného navíc.

Začal jsem tedy pátrat po ESPRITU. Zadání: rok 2000 - 2002 (to totiž Esprit ještě neměl kulatá zadní světla z modelu Elise, která se mi prostě na Espritu nelíbí), V8, s řízením na správné straně (ne nějaké anglické výmysly), v perfektním stavu s prověřenou historií a pravidelným doloženým servisem a samozřejmě černý lak. Mohu mít na svém autě jakoukoliv barvu pokud je černá... :-). Prvního jsem objevil v Charlotte v Severní Karolině. Vyhovoval beze zbytku kritériím a navíc byl za relativně dobrou cenu, ale než jsem se otočil, byl pryč. Prodejce jednal ve smyslu hesla "Raději Američan s hotovostí na showroomu, než Čech na internetu..."
No nic, znovu na stromy, lépe a radostněji... Po půl roce se objevil v řádkové inzerci odkaz na Lotus Esprit, který prodával dealer supersportů v Coloradu. Všem kritériím vyhovoval perfektně a navíc byl čerstvě po velkém servisu (cca 13 000 USD!). Dokonce byl za lepší cenu a najeto měl polovinu mil (oveřenou službou CARFAX), než jeho kolega z Charlotte. Pár telofonátů do Denveru a prodejce jménem Mike od firmy Ferrari of Denver, poslal foto a dokumenty k předmětnému vozu. Vše bylo v pořádku, tak jsem stylově řekl O.K. a příslušný obnos byl odepsán z mého konta... Koupil jsem si vlastní černý Esprit!

Esprit dorazil do Bremerhavenu, kde byl odložen na parkovišti celníků, než jsem uhradil dopravu, clo a DPH. Zřejmě tam přišel o čepičky ventilků kol s logem Lotus. Po převzetí bylo zjištěno, že nejde otevřít palivová nádrž, protože nějaký koumák z něj potřeboval vytáhnout benzín (pro dopravu na lodích smí být v nádrži pouze 1/4 objemu) a něvěděl jak na to, takže asi použil hrubou sílu. Jinak byl v pořádku, ale bohužel odpadla doprava po vlastní ose.

5.12. byl ten den, kdy jsme se poprvé osobně setkali na benzínové pumpě na dálnici D11. Dorazil v pořádku na vleku a já mohl poprvé obdivovat jeho tvary! První blízké setkání třetího druhu lze přirovnat k ráně elektrickým proudem. Na vleku sedělo, spoutané popruhy, něco černého a velmi nízkého. Podle tvaru se mohlo zdát, že ta věc byla vytvořena počítačem za použití technologie Stealth. Po jejím probuzení pomocí klíčku v zapalování se ten organismus začal projevovat jako hodně nabroušená a vzteklá forma života. Rozklepaný jsem se vsoukal za volant (jiný, přesnější termín pro nastupování do Espritu mě nenapadá...) a po prohřátí motoru zkusil jen tak trochu přišlápnout plyn.

Bouře, která se za autem rozpoutala při volnoběhu a zahřívání hliníkového bloku motoru, přešla ve vysokofrekvenční jekot, který prořezával okolní chladný vzduch... Svištění vzduchu kolem nasávacích otvorů a hvízdání dvojice Garettů jen dotvářelo zvukovou kulisu akustického inferna! Při pomyšlení, že tahle spoutaná vzteklá černá věc mi vyká, a zdvořile říká: "pane...", mi naskočila husí kůže, a na tváři se zcela jistě usadil tupý, nepřítomný úsměv prvotřídního imbecila... :-) "To jsi si zase pořídil hovadinu!" prolétlo mi v tu chvíli hlavou. Rozloučil jsem se s Espritem a jako zmámený odjel domů.

Po jednoduché opravě mechanismu nádrže jsme auto na amerických převozních značkách vyzkoušeli v provozu a na letišti v Pardubicích. Postupně jsme si na sebe začali zvykat a v bezpečí asfaltu letištní plochy mi Esprit osobně začal dokazovat co že je to vlastně zač.

Telegraficky... Motor se vytáčí tak rychle a ochotně, že skoro nestačím řadit. Auto se po rozjezdu začíná chovat jako střela s plochou dráhou letu... na dvojku vyšlápnu spojku, upsss... a setrvačnost se mnou smýkne dopředu, jak ustane brutální zátah, řadím za 3... a prásk! Jakmile znovu pustím spojku, přichází tvrdý kopanec do zad a rafička otáčkoměru opět velmi ochotně rychle šplhá nahoru po stupnici... To se opakuje ještě dvakrát a pak už jenom míjím ve vysoké rychlosti konec RWY pardubického letiště. Spojka spolu s brzdou..., vyřadit..., meziplyn..., podřadit... a doleva na pojížděcí dráhu ven z ranveje v rychlosti, která prostě není normální a spíše než auto, připomíná výběh MiGu po přistání... Je sucho. Esprit drží v zatáčce jako přibitý a v podstatě se nudí... Cítíte jak si pro sebe říká: "A to je všechno? To je všechno co umíš...? Docela bída... kvůli tomu jsi mě budil?" Vyšlapuji spojku a brzdím.... Třmeny se zakusují do kotoučů a dokumenty na vedlejší sedačce mizí rychlostí blesku kdesi pod palubní deskou... Zatáčka o 180° a znovu... Vylézám po několika kolech a ruce se mi klepou. Esprit si vedle hlasitě brumlá svůj oblíbený V8 song a čeká co bude dál... Parchant... já mám dost a on se ani nezadýchal! :-)

Rád bych poděkoval kmarádu, Vojtovi Dobešovi (bobash), za jeho neocenitelnou pomoc při dovozu tohoto auta. Zároveň díky patří i "Elvisovi" Radku Benešovi (Caddy), který je autorem většiny fotek v galerii.


Silné stránky
Jednoznačně vzhled - první živé setkání s ním způsobí pocit, jako když dostanete ránu basebalovou pálkou... Je to osobnost!
A ten tvar...

Konfigurace auta, podvozek a řízení - něco neuveřitelného... Je to pravý Lotus! V každý moment vám řízení přesně dává vědět co se s autem děje. Auto je s ním skvěle čitelné a neuvěřitelně ovladatelné. Motor uprostřed a hnaná zadní náprava poskytují zdánlivě nadpozemské vlastnosti v zatáčkách.

Rychlost a zrychlení - Esprit je samozřejmě pekelně rychlý v přímce, ale to je koneckonců na dálnici skoro každé auto. Jeho doménou ale je, že díky nízkému těžišti a konfiguraci auta je neuvěřitelně rychlý i v zatáčkách. Auto je poměrně lehké, takže zrychlení je fenomenální na jakýkoliv rychlostní stupeň a žádná zbytečná kila vás netahají ven ze zatáčky.

Výkon pohonné jednotky a její zvukový projev - V8 dopovaný kompresory Garett disponuje skvělým výkonem, který v běžném provozu nemůžete nikdy upotřebit. Zvuk velkoobjemového osmiválce ve vysokých otáčkách... to je velmi kvalitní rozhlasová show :-)

Zavazadlový prostor - ano, vzadu za motorem... a na to, jaká je to kategorie vozu, tak více než slušný... R8 může jen tiše závidět :-)

Jediné auto na světě, které má v povinné výbavě sekáček na led...


Slabé stránky
Převodovka - to je asi největší slabina auta. Pochází původem z Francie a má v rodokmenu napsáno Renault. Byla náležitě upravena pro použití v Espritu s ohledem na výkon, ale prostě to není ono... musíte si na ní zvykat.

Světla v sériovém provedení - nouzovka na dobelhání se někam do garáže, vážně není skoro nic vidět a jakákoliv větší díra v silnici vám může vážně narušit váš finanční rozpočet. Výměna nutná.

Nízký nájezdový úhel - tedy ve skutečnosti vlastně žádný. Na rovné silnici je nepřekonatelné vše, co je více jak 10 cm vysoké. Ano, včetně příčných prahů a nájezdů do některých podzemních parkovišť, takže do Tesca pro rohlíky? Bohužel...

Přehřívání motorou - tohle auto je stavěné na vysoké rychlosti a když nejede, tak prostě moc nechladí. Popojíždění v koloně je pro něj peklem, začíná se hřát až ke 105° (a to i když je venku pod nulou, v létě to nechci vidět), kdy zasáhnou ventilátory. Musíte si zároveň dávat pozor na auto před sebou, protože i jednička je tady hodně rychlá. V podstatě se pohybuje v kolonách jako šelma (nasraná a otrávená šelma), delšími rychlými přískoky...

Náhradní díly - některé opravdu nesmyslně drahé. Holt daň za vyjímečnost. Zatím nejsou potřeba, ale jednou to prostě příjde.

Servis - u nás žádný není a nejbližší je v Mnichově, trochu štreka na servisní prohlídky a fundované servisní zásahy že?

Chybí Bond Submarine paket! - Jo to je vážně velký faul... asi to byla nějaká speciální příplatková výbava, nebo co. Faktem zůstává, že tohle auto prostě pod vodu nemůže... škoda! Tuhle vlastnost bych vzhledem ke své fanatické náklonosti k potápění vážně ocenil... ach jo! :-)


Zkušenosti se servisem
Prosím? :-) Ne vážně... auto je v perfektním stavu, takže žádné.


Zkušenosti s prodejcem
Jen ty nejlepší... ve státech jste prostě zákazník, co drží v ruce desetitisíce dolarů a chce je utratit za takového exota, jako je černé placaté auto. Jste vážení, a jednají s vámi velmi korektně a s ochotou zodpoví i vaše nejstupidnější dotazy. Auto bylo připraveno skvělě, ošetřeno, dopraveno ve speciálním kontejneru. Na podlaze nášlapné papíry, sedačky v igelitu a zabalený volant. No comment...


Takticko technická data
Typ motoru:
V8, hliníkoný blok s válci do V, úhel rozevření 90 stupňů, podélně uložený ve středu šasi.
2x turbodmychydlo Garett T25, obsah motru 3.506 ccm.
Maximální výkon: 355PS (260kW) při 6500 rpm.
Maximální točivý moment: 400Nm při 4250 rpm.

Maximální rychlost:
175mph (282km/h)

0-100km/h: 4.8sec.
0-160km/h: 10.3sec.

Spotřeba paliva:
kombinovaná l/100km 13.3

Převodovka:
manuální 5 rychlostní transaxle pohánějící zadní kola.

Kola:
Six-spoke monobloc alloy OZ Racing
Přední: 8.5Jx17
Zadní: 10.0Jx18

Pneumatiky:
Přední: 235/40 ZR17
Zadní: 285/35 ZR18

Brzdy:
Přední kotočové 296mm
Zadní kotoučové 300mm
Přední třmeny AP Racing 4 pístkové
Zadní třmeny AP Racing 2 pístkové
tří-kanálový ABS Kelsey Hayes 430.

Rozvor náprav: 95.3in (2420mm).
Přední trati: 59.8in (1520mm).
Zadní trati: 59.8in (1520mm).
Celková délka: 170.2in (4369 mm).
Celková šířka: 74.1in (1883 mm) bez zrcátek.
Celková výška: 45.3in (1150mm).
Světlá výška: 4.1in (105 mm).
Objem palivové nádrže: 15.4gal (70,0 litrů).
Druh paliva: 95 RON minimum.
Pohotovostní hmotnost: 3.040libra (1380kg).


Diskuse k autu

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
servis Tomáš Skočdopole 11.08.2015  15:13
XQeAK00NziYL 60Dq76EXbpX 10.08.2015  04:05
wrDCuKijFi rzOovjNBGAV 15.02.2013  01:35
DeQSxyskvGqUTPe KebZXFaD 27.08.2011  17:17
MoihQveDonFfh oSunMwLqtuBgYa 27.08.2011  07:53
yQlcgujaL TYHyuDYIb 26.08.2011  22:25
Re: kompresory?? toryu1 11.05.2010  13:15
kompresory?? rosi007 05.05.2010  14:39
Re: na dané téma.. toryu1 21.11.2009  16:04
RE:na dane tema StormShadow 17.11.2009  03:47
na dané téma.. šeberov 15.11.2009  23:56
Re: dotaz na hrdého majitele :) StormShadow 03.07.2009  12:51
Re: dotaz na hrdého majitele :) recipient 01.07.2009  22:48
Re: dotaz na hrdého majitele :) toryu1 01.07.2009  10:59
dotaz na hrdého majitele :) recipient 30.06.2009  22:06
Re: krasavec toryu1 29.06.2009  16:03
Montanero kockodan 27.06.2009  04:39
krasavec recipient 19.06.2009  22:15
Re: ....jo... StormShadow 01.05.2009  11:18
....jo... 695 30.04.2009  20:12
Re: web... StormShadow 29.04.2009  19:54
web... 695 28.04.2009  15:44
Re: V8... 695 28.04.2009  15:39
Re: V8... StormShadow 07.04.2009  08:09
Lotus's alive Wawris 26.03.2009  19:03
Re: V8... GH 26.03.2009  17:02
Re: cena???? toryu1 26.03.2009  14:58
Re: V8... toryu1 26.03.2009  11:41
cena???? mech 26.03.2009  00:26
Video %yaroukh 25.03.2009  16:55
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:






Navigace:


Přihlášení - Registrace »